Księga identyfikacji wizualnej – do czego służy i co musi się w niej znaleźć?

Księga identyfikacji wizualnej – do czego służy i co musi się w niej znaleźć?

Księga identyfikacji wizualnejKsięga identyfikacji wizualnej, nazywana także księgą tożsamości, to oficjalny zapis ustaleń dotyczących elementów systemu identyfikacji wizualnej używanych w firmie. Chociaż dla wielu osób jest to pewna nowość, to każde nowoczesne przedsiębiorstwo powinno zadbać o ten ważny aspekt. Spójna i przyciągająca uwagę identyfikacja wizualna to konieczność, jeśli zależy nam na właściwej prezentacji oraz promowaniu firmy.

W naszej internetowej drukarni przygotujemy dla Ciebie wszystkie niezbędne elementy identyfikacji wizualnej m.in. wizytówki, katalogi czy notesy z logo firmy. Możemy także przygotować projekt według Twoich wskazówek, spójny z systemem identyfikacji (sprawdź nasze studio projektowe). 

System identyfikacji wizualnej: na czym to polega?

Każda nowoczesna firma doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną część jej działalności stanowią zabiegi marketingowe. Konkurencja na rynku jest tak ogromna, że wyróżnienie się z tłumu i dotarcie do szerszego grona odbiorców wymaga sporej pomysłowości. W tym właśnie pomóc ma system identyfikacji wizualnej, nazywany również CI, czyli corporate identity.

Określenie to oznacza po prostu opisy stosowanych w danej firmie elementów wizualnych, a także niektórych procedur. Obejmuje więc m.in. znaki graficzne czy kolorystykę, stosowane spójnie na wszystkich firmowych akcesoriach czy ustalonych dokumentach.

Co nam daje system identyfikacji wizualnej?

Zastosowanie spójnych kolorów, znaków graficznych, logotypów itd. ma ogromne znaczenie dla budowania wizerunku marki. Przede wszystkim, spójny wizerunek wypada świetnie podczas prezentacji marki. Taki przekaz jest klarowny i łatwy do zapamiętania. Aby spójność była zachowana, należy zadbać o przekaz pasujący do charakteru działalności, którą prowadzimy, do filozofii marki i jej wartości.

Spójność gwarantuje nie tylko większą rozpoznawalność wśród klientów czy potencjalnych odbiorów, ale także wpływa pozytywnie na pracowników, którzy łatwiej identyfikują się z firmą i stanowią bardziej zintegrowaną grupę. Logotyp, kolorystyka i właściwa grafika to elementy, które pełnią funkcję reklamową – dobrze, jeśli oddziałują na emocje. Jednocześnie nie mogą być przesadzone, ponieważ wtedy nie sprawdziłyby się w przypadku oficjalnych dokumentów.

Księga identyfikacji wizualnej – co to takiego?

Księga identyfikacji nazywana jest czasem również księgą tożsamości. Jest to po prostu oficjalny zapis wszystkich ustaleń związanych z elementami wizualnymi stosowanymi w danej firmie. 

Warto wiedzieć, że mogą się w niej znaleźć także zapisy niedotyczące części stricte wizualnej. Niektóre przedsiębiorstwa zamieszczają w niej również zapisy odnoszące się do procedur obsługiwania klientów, odpisywania na maile czy prowadzenia rozmów telefonicznych. Księga identyfikacji wizualnej może zawierać także elementy dotyczące stosowanych przez firmę ścieżek dźwiękowych bądź zapachów wykorzystywanych np. podczas prezentacji oferty.

Jakie są elementy systemu identyfikacji wizualnej?

System identyfikacji wizualnejSystem identyfikacji wizualnej obejmuje wiele różnych elementów. Trudno jest – zwłaszcza w przypadku mniejszych firm – od razu w sposób kompleksowy zapewnić całkowicie spójną identyfikację. Warto rozpocząć od mniejszych, ale podstawowych elementów, takich jak wizytówki, firmowy papier ozdobny czy papeteria, kołonotatnik bądź teczki.

Do elementów systemu identyfikacji wizualnej zaliczamy przede wszystkim podstawowe symbole firmy jak logo oraz hasło reklamowe czy slogan. Istotna jest konkretna kolorystyka – w odpowiedniej tonacji powinna być nie tylko siedziba firmy, ale też gadżety reklamowe czy akcesoria biurowe. Niezwykle ważnym, a często lekceważonym elementem budowania marki jest stosowanie we wszystkich dokumentach takiej samej czcionki.

Inne istotne elementy to m.in. właściwy ubiór oraz identyfikatory pracowników, spójne materiały promocyjne, czy też – w przypadku firm zajmujących się produkcją – odpowiednio zaprojektowane opakowania produktów.

Jak tworzyć „działający” system identyfikacji wizualnej?

Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej, który będzie przyciągał uwagę klientów i zapadał w pamięć, to nie lada wyzwanie. Z jednej strony powinien być atrakcyjny wizualnie, z drugiej – praktyczny. Grafiki nie mogą być zbyt skomplikowane czy trudne do wydrukowania, bo znacznie utrudniłoby to codzienne funkcjonowanie firmy.

Przede wszystkim system identyfikacji wizualnej powinien być dopasowany do tego, czym i w jaki sposób zajmuje się nasza firma. Jeśli np. działamy w branży zabawkowej, kolorystyka powinna być żywa, radosna, budząca skojarzenia z dzieciństwem i bezpieczeństwem. Z kolei kancelaria prawna powinna postawić na stonowane barwy i eleganckie, dość proste logo, a także zwrócić szczególną uwagę na jakość stosowanego papieru.

System musi być oryginalny – nie może oczywiście być plagiatem, nie powinien też kojarzyć się nadmiernie z działalnością innej (zwłaszcza bardziej rozpoznawanej) firmy. Powinien być bardzo klarowny, aby klient od razu miał pojęcie, z jakiego rodzaju działalnością ma do czynienia. Nie zapominajmy, aby był zgodny z deklarowanymi przez firmę wartościami; jeśli np. szczycimy się ekologicznym podejściem, zadbajmy o wykorzystywanie surowców wtórnych.

Księga identyfikacji wizualnej to ważny dokument, którego nie powinno zabraknąć w żadnej nowoczesnej firmie. Zawarte w niej zapisy pozwolą na skuteczne budowanie marki i bycie zapamiętanym przez szersze grono klientów.