Wykrawanie i inne usługi introligatorskie: kiedy warto z nich skorzystać?

Wykrawanie i inne usługi introligatorskie: kiedy warto z nich skorzystać?

WykrawanieWykrawanie, nazywane również sztancowaniem, to jedna ze stosowanych na szeroką skalę technik introligatorskich. Pozwala ona na uzyskanie niemal dowolnego kształtu elementów lub większych produktów wykonanych zwykle z papieru czy kartonu, czasem też np. z tworzyw sztucznych. W ten sposób powstają atrakcyjne etykiety reklamowe, ale też takie artykuły biurowe codziennego użytku jak np. teczka na dokumenty.

W naszej Drukarni Waldemar Grzebyta oferujemy szeroki zakres profesjonalnych usług introligatorskich. Oprócz wykrawania znajdziesz wśród nich m.in. foliowanie, bigowanie, perforowanie czy kaszerowanie. Zapraszamy też do szybkiej i wygodnej drukarni internetowej, w której stworzysz wysokiej jakości katalogi szyte lub klejone, wizytówki czy ulotki reklamowe.

Wykrawanie: na czym dokładnie polega?

Wykrawanie to bardzo popularna usługa introligatorska, polegająca na wycinaniu z konkretnego materiału odpowiedniego kształtu. Profesjonalna maszyna, nazywana wykrojnikiem, posiada specjalny nóż o właściwie wyprofilowanym ostrzu – poprzez jego silne wtłoczenie w sposób prostopadły na wybrane podłoże, możliwe jest wykrojenie precyzyjnego kształtu zewnętrznego, a także np. wykrojenie otworów.

Warto wiedzieć, że wiele tego rodzaju maszyn umożliwia też jedynie wgniecenie odpowiednich linii lub wykonanie perforacji. Bardzo często zabieg wykrawania łączy się z innymi technikami introligatorskimi, tworząc w ten sposób kompleksowo przygotowane produkty.

Kiedy stosuje się zabieg wykrawania?

Zabieg wykrawania czy sztancowania jest wykorzystywany w bardzo wielu branżach, zarówno podczas samej produkcji jak i w celach marketingowych. Za pomocą tej techniki wykonuje się np. etykiety samoprzylepne, kalendarze, różnego rodzaju teczki biurowe, wizytówki, notesy, koperty czy naklejki oraz opakowania.

Część z wytworzonych w ten sposób artykułów jest wykorzystywana podczas codziennej pracy biurowej. Inne z kolei projektowane są specjalnie w celach reklamowych np. wizytówki, ulotki, nalepki mające przyciągać wzrok potencjalnych odbiorców marki. Przygotowując materiały reklamowe, pamiętajmy, by zawsze były spójne z całą strategią wizualną firmy – wtedy pomogą w budowaniu tożsamości marki.

Perforowanie

Inną często stosowaną techniką introligatorską jest perforowanie. Zabieg ten polega na tworzeniu niewielkich nacięć, dzięki którym element podłoża papierowego, kartonowego lub innego można szybko i łatwo oderwać. Nacięcia mają najczęściej kształt maleńkich dziurek, choć czasem wykonuje się także takie w kształcie podłużnych odcinków.

To rozwiązanie znajduje swoje zastosowanie m.in. przy produkcji notesów – wygodne odrywanie pojedynczych kartek w kontrolowany sposób jest sporym ułatwieniem. Na co dzień wykorzystuje się perforowanie również przy produkcji takich materiałów jak np. bony, ulotki, zaproszenia czy vouchery.

Bigowanie

Wykrawanie kopertaZabieg bigowania polega na tworzeniu specjalnych żłobień w miejscach, gdzie materiał ma zostać następnie zagięty. Umożliwia to prawidłowe wykonywanie zagięć w wielu artykułach biurowych wykonywanych z grubszego papieru czy kartonu np. w teczkach lub kartach okolicznościowych. Dzięki zerwaniu włókien dochodzi do osłabienia i zmniejszenia sztywności materiału w konkretnym miejscu – sprawia to, że zaginanie jest nie tylko łatwiejsze, ale też pozwala na uzyskanie w pełni estetycznego efektu. Warto pamiętać, że bigowanie jest procesem trwałym.

Bigowanie jest szczególnie potrzebne w przypadku papieru powlekanego, który jest o wiele mniej podatny na zaginanie niż papier niepowlekany. Podczas bigowania stosuje się specjalne noże bigujące do wykrojników; można też skorzystać ze specjalnej maszyny nazywanej bigówką, wyposażonej w noże listwowe bądź krążkowe.

Kaszerowanie

Kaszerowanie to usługa introligatorska polegająca na uszlachetnianiu druku, dzięki czemu produkty zyskują bardziej estetyczny wygląd i wyższą jakość. Na podłoże zostaje naklejony uszlachetniony papier lub specjalny detal – np. do kartonu czy tektury dokleja się cienką warstwę papieru. W ten sposób możliwe jest np. zadrukowanie przy pomocy tradycyjnej maszyny drukarskiej opakowań, w przypadku których bez zabiegu kaszerowania nie byłoby to możliwe. Zabieg ten przypomina nieco laminowanie, polegające jednak na powlekaniu tworzywem sztucznym, nie papierem.

Kaszerowanie znajduje swoje zastosowanie przede wszystkim podczas produkcji opakowań. Sprawdza się zwłaszcza przy druku offsetowym. Warto też dodać, że kaszerowanie może pełnić również funkcję dekoracyjną oraz przyczyniać się do zwiększenia trwałości wyrobów papierniczych.

Foliowanie

Kolejnym sposobem uszlachetniania papieru jest foliowanie, będące rodzajem laminowania – papier pokrywany jest folią. Zabieg ten ma na celu przede wszystkim zwiększenie trwałości podłoża; najczęściej stosuje się bardzo cienką i przezroczystą folię. Foliowany papier jest odporny na zarysowania, promieniowanie słoneczne, wgniecenia czy oddziaływanie czynników biologicznych i chemicznych. Dlatego tak często foliowanie wykorzystywane jest podczas produkcji opakowań.

Z drugiej strony foliowanie pozwala na zwiększenie atrakcyjności wyglądu wydruku, przez co często stosowane jest przy produkcji materiałów reklamowych. Duży wybór folii (np. matowe, błyszczące, metalizowane czy kolorowe) pozwala na osiągnięcie wymarzonego efektu spójnego z wizją firmy. Foliowanie polega na łączeniu folii z podłożem za pomocą kleju, podczas metody „na gorąco”, „na mokro” lub mieszanej.

Wykrawanie, kaszerowanie czy foliowanie to podstawowe techniki introligatorskie, dzięki którym możliwe jest przygotowanie artykułów biurowych czy materiałów reklamowych „szytych na miarę”. Sprawdź ofertę naszej drukarni i wybierz usługi dopasowane do swoich potrzeb oraz możliwości.