Teczki do akt osobowych: niezbędne w każdym przedsiębiorstwie

Teczki do akt osobowych: niezbędne w każdym przedsiębiorstwie

Teczka do akt osobowychTeczki do akt osobowych to akcesoria, bez których nie może się obejść żadna firma. Umożliwiają one zgodne z prawem przechowywanie danych pracowników oraz szybkie odnalezienie niezbędnych informacji. Dzięki nim w papierach panuje porządek, a w razie jakichkolwiek sporów z pracownikami bez problemu znajdziemy dokumenty, do których można się odwołać.

W naszym sklepie mamy dla Ciebie nie tylko praktyczne teczki do akt osobowych, ale też innego rodzaju teczki, druki akcydensowe, akcesoria papiernicze czy biurowe. Zobacz, jak przechowywać dane pracowników i zaopatrz się we wszystkie niezbędne akcesoria. 

Teczki do akt osobowych – zadbaj o dane pracowników

Teczki do akt osobowych są niezbędne w każdej firmie, która zatrudnia pracowników. Kodeks pracy zobowiązuje właścicieli przedsiębiorstw do prowadzenia odpowiedniej dokumentacji, szczególnie w kwestiach związanych ze stosunkiem pracy. Nieważne, ile osób zatrudniasz, jakie masz obroty, czy też jak szeroko zakrojona jest Twoja działalność – każdy z Twoich pracowników zatrudnionych na umowę o pracę powinien posiadać specjalną osobną teczkę, w której znajdą się wszystkie niezbędne dane.

Odpowiednie teczki, służące do właściwego przechowywania dokumentów, znajdziesz w naszym sklepie. W ofercie znajdują się teczki w twardej oprawie oraz teczki kartonowe z przegródkami, które pozwolą Ci uporządkować akta w wymagany sposób. W naszej drukarni przygotujemy dla Ciebie także inne niezbędne akcesoria firmowe jak m.in. wizytówki, firmowa papeteria czy kołonotatnik z logo firmy.

Jak powinna wyglądać teczka do akt osobowych?

Teczka do akt osobowych to najczęściej prosta teczka kartonowa bądź w bardziej eleganckiej twardej oprawie, dostępna w wielu kolorach i wzorach. Sam wygląd zależy od Twoich preferencji – najważniejsze, by umożliwiała prawidłowe przechowywanie danych pracowników.

Akta osobowe powinny być podzielone na trzy części, dlatego warto sięgnąć bo praktyczne teczki z przegródkami A, B oraz C. W części A należy gromadzić dokumenty związane z rekrutacją i wszystkimi jej etapami. W części B znajdują się dokumenty odnoszące się do samego nawiązania stosunku pracy oraz te, które utworzono w czasie, gdy konkretny pracownik był zatrudniony. Natomiast część C dotyczy wszystkich spraw związanych z ustaniem takiego zatrudnienia.

Warto też pamiętać, że wszystkie dokumenty muszą posiadać stosowną numerację. Należy układać je w porządku chronologicznym, a każda część dokumentacji powinna być opatrzona wykazem wszystkich dokumentów, które obejmuje.

Do czego jest potrzeba teczka do akt osobowych?

Oczywiste jest, że skoro prowadzenie akt osobowych pracowników wymagane jest prawem, każdy przedsiębiorca ich zatrudniający powinien posiadać stosowną dokumentację. Do czego jednak w praktyce przydaje się taka teczka?

Przede wszystkim ułatwia pracę księgowości oraz działowi HR, zwłaszcza w większych firmach, gdzie pracowników jest wielu. Uporządkowane i ułożone chronologicznie dokumenty to ogromna oszczędność czasu i nerwów, które można tracić na poszukiwanie brakujących umów czy danych. Rozwiązanie to jest niezwykle przydatne w przypadku jakiejkolwiek kontroli czy audytu, przyspieszając i ułatwiając prace.

Dane pracowników, uporządkowane w czytelny sposób, to także ważne zabezpieczenie na wypadek zaistnienia jakichkolwiek sporów na linii pracownik-pracodawca, czy wystąpienia roszczeń po którejś stronie. Tylko właściwie prowadzona dokumentacja umożliwia udowodnienie pewnych kwestii lub bronienie się przed niesłusznymi zarzutami.

Teczki do akt osobowych powinny znaleźć się w każdej firmie. Prowadzenie akt osobowych jest nie tylko wymagane prawem, ale też niezwykle praktyczne – ułatwia utrzymanie porządku, przyspiesza procedury, okazuje się nieocenione w przypadku jakichkolwiek sporów.