Firmówki to potoczna nazwa wizytówek firmowych, nazywanych czasem również kartami biznesowymi. Profesjonalne wizytówki to podstawa w każdym przedsiębiorstwie – są niezbędne do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych czy podczas pozyskiwania klientów.
Zaprojektowanie dobrej wizytówki to spore wyzwanie, wymagające uwzględnienia wielu różnych aspektów. Dlatego warto skorzystać ze wsparcia ekspertów – w naszej drukarni przygotujemy dla Ciebie zindywidualizowany projekt (sprawdź studio projektowe) i wydrukujemy wizytówki o parametrach optymalnie dopasowanych do potrzeb. Dowiedz się więcej na temat projektowania firmówek!
Projektując firmówki, warto najpierw rozważyć ich kształt oraz wymiary. Z reguły przedsiębiorcy decydują się na wizytówki prostokątne, które są zdecydowanie najbardziej uniwersalne. Rozmiar standardowy to 85 x 55 mm, czasem spotykamy się także z wymiarami 90 x 50 mm.
Oczywiście istnieje możliwość zamówienia wizytówek w innym kształcie np. kwadratowych, z zaokrąglonymi rogami, z wyciętymi różnymi figurami. Możemy też zdecydować się na niestandardowe wymiary. Dzięki takiemu rozwiązaniu z pewnością nasze wizytówki będą się wyróżniać wśród innych – dlatego sprawdzą się np. w branżach kreatywnych.
Standardowe rozwiązania również mają wiele zalet. Przede wszystkim są niezwykle uniwersalne, a do tego praktyczne. Prostokątna wizytówka o tradycyjnych wymiarach świetnie wpasuje się w każdy wizytownik, bez problemu umieścimy ją w portfelu, a nasi klienci również nie będą mieli problemu z jej przechowywaniem.
Ciekawym rozwiązaniem są wizytówki składane. Pomimo zachowania standardowego formatu pozwalają się wyróżnić na tle innych oraz zawrzeć w firmówce dużą większą ilość informacji. Takie wizytówki mogą być składane poziomo lub pionowo.
Wybierając papier do wizytówek, znów musimy podjąć decyzję: czy interesują nas rozwiązania standardowe, czy raczej zależy nam na tym, aby nasze firmówki czymś się wyróżniały?
Przede wszystkim pamiętajmy jednak o odpowiedniej jakości papieru. Z reguły ma on gramaturę 350, a gramaturę 300 należy traktować jako absolutne minimum. Dzięki temu wizytówka jest odpowiednio sztywna, nie gniecie się i łatwo jest włożyć ją do wizytownika.
Zazwyczaj do wykonania wizytówek wykorzystuje się papier kredowy – powlekany papier bezdrzewny. Wyróżnia się on niską wsiąkliwością, gładką strukturą, a także wyjątkowo wyrazistą bielą oraz nieprzezroczystością. Najczęściej stosuje się papier kredowy matowy – jest to bardzo eleganckie i uniwersalne rozwiązanie. Jeśli jednak zależy nam na bardzo wyrazistych barwach i na tym, by wizytówka rzucała się w oczy, możemy wybrać papier błyszczący. Pamiętajmy, że efekt wizualny powinien współgrać z charakterem działalności naszej firmy oraz z odbiorcami przedsiębiorstwa.
Obecnie powlekanie wizytówek jest już pewnym standardem – laminowanie pozwala zabezpieczyć je przed uszkodzeniem oraz powstawaniem zagnieceń. Najczęściej spotkać się możemy z powlekaniem delikatną folią: matową, błyszczącą, bądź też typu soft touch.
Wizytówki mogą być też powlekane lakierem UV – pokrywa się nim tylko pewne ich części, sprawiając, że stają się wypukłe, śliskie i błyszczące.
Warto wiedzieć, że wizytówki nie zawsze wykonywane są z papieru. Wiele nowoczesnych projektów tworzy się np. na plastiku – zwykle jest to polichlorek winylu lub polipropylen. To ciekawe i praktyczne rozwiązanie, które pozwala wyróżnić się z tłumu, a jednocześnie zachować zalety praktyczne: standardowe wymiary oraz odporność na uszkodzenia.
Modne ostatnio stają się również wizytówki wykonane z papieru z recyklingu, doskonale wpisujące się w filozofię bycia „eko”. Jeżeli naszej firmie bliska jest ochrona środowiska naturalnego, to świetny sposób na podkreślenie takiego stanowiska.
Mamy szeroki wybór różnych metod, które pozwolą wspaniale ozdobić firmowe wizytówki i podkreślić charakter naszej działalności.
Wśród sposobów uszlachetniania na uwagę zasługuje z pewnością tłoczenie, za pomocą którego powstają niezwykle eleganckie firmówki. Wzory wykonuje się poprzez zastosowanie wysokiej temperatury oraz nacisku, co pozwala stworzyć wypukłe fragmenty. W ten sposób zaakcentować można np. logo firmy czy element graficzny.
Inną opcją jest tzw. hot stamping, polegający na pokryciu tłoczeń warstwą aluminium. Dzięki temu możemy uzyskać na powierzchni papieru błyszczące wzory, przyciągające wzrok i uatrakcyjniające cały projekt.
Jeżeli zależy nam na ozdobnym charakterze wizytówek, sięgnijmy po papier ozdobny, który posłuży jako podłoże do ich stworzenia. Do wyboru mamy np. papiery dekoracyjne barwione w masie bądź papiery o różnych fakturach np. filcu. Najnowszym krzykiem mody są wizytówki kaszerowane, które drukuje się na specjalnym papierze multiloft. Składają się one z 3 warstw papieru – warstwa znajdująca się w środku jest kolorowa. Zaletą wizytówek kaszerowanych jest nie tylko niezwykle modny wygląd, ale też wyjątkowa sztywność i odporność na uszkodzenia.
Firmówki to podstawa w każdym przedsiębiorstwie – trzeba zaprojektować je i wydrukować już na samym początku prowadzenia własnej firmy. Profesjonalny projekt i dobre wykonanie są kluczem do sukcesu, dlatego warto poświęcić nieco czasu na wybór odpowiedniego kształtu, wymiarów czy papieru, by cieszyć się świetnym efektem i nowymi klientami.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: