Papeteria komputerowa to jeden z przydatnych w każdym biurze artykułów papierniczych. Czasem nazwę tę stosuje się zamiennie z określeniem papier firmowy, chociaż dla ścisłości warto podkreślić, że są pomiędzy tymi produktami pewne różnice.
Dzięki papeterii komputerowej możemy szybko i bez wysiłku wydrukować korespondencję na efektownym wizualnie papierze, ozdobionym adekwatnymi do sytuacji elementami graficznymi. Fakt, że na każdym liście znajduje się podobny wzór, pozwala budować spójną strategię wizualną marki.
W naszej Drukarni Waldemar Grzebyta oferujemy wydruk profesjonalnego papieru firmowego. Jeśli szukasz gotowych do zadrukowania wzorów dyplomów czy certyfikatów, zapraszamy do naszego sklepu.
Papeteria komputerowa, jak sama nazwa wskazuje, służy do tworzenia korespondencji – treść pism nie jest jednak nanoszona na gotowy wzór odręcznie, a za pomocą komputera i drukarki. Taka papeteria to po prostu wyższej jakości papier do drukarki, z gotowym ozdobnym wzorem. Sięgamy po niego, chcąc wydrukować w elegancki sposób pismo do klienta czy wspólnika biznesowego.
Warto pamiętać, że papeteria komputerowa może przydać się także podczas drukowania różnego rodzaju dyplomów oraz certyfikatów – jest ona wówczas traktowana podobnie jak dostępne w sklepach wzory dyplomów i certyfikatów. To wygodne rozwiązanie, jeśli mamy do wydrukowania dużą ilość dokumentów o podobnej treści. Dzięki niemu praca staje się o wiele sprawniejsza i wygodniejsza.
Zdarza się, że nazwy „papeteria komputerowa” i „papier firmowy” używane są zamiennie. Wynika to z faktu, że służą zwykle do tego samego celu – pozwalają usprawnić tworzenie różnego rodzaju pism, drukowanych na specjalnie przygotowanym papierze z gotowym wzorem. Warto jednak pamiętać, że są pomiędzy tymi dwoma produktami pewne różnice.
Papeteria komputerowa to określenie bardziej ogólne i uniwersalne. Może ona służyć zarówno do przygotowywania listów, jak też i drukowania np. dyplomów. Zazwyczaj posiada prosty wzór graficzny np. pionowy pasek biegnący wzdłuż kartki. Na rynku znajdziemy też papeterie o bardziej ozdobnym charakterze – musimy jednak pamiętać, że mają one nieco mniej elegancki charakter i nie w każdej sytuacji będą odpowiednie.
Papier firmowy, czyli tzw. listownik, posiada z reguły pewne elementy pozwalające w jasny sposób zidentyfikować konkretną firmę. Najczęściej są to np. logo firmy, jej nazwa, dane kontaktowe czy hasło reklamowe. Grafika jest zazwyczaj bardziej stonowana, minimalistyczna – nie powinna odciągać uwagi od treści pisma oraz danych firmy. Dlatego też papier firmowy dobrze nadaje się do tworzenia pism oficjalnych, czego często nie można powiedzieć o wielu rodzajach papeterii firmowych. Jak widać, funkcje tych obu artykułów papierniczych mogą się nawzajem świetnie uzupełniać.
Wybierając papeterię komputerową, warto kierować się przede wszystkim konkretnymi potrzebami. Po pierwsze, w jakim celu zamierzamy jej użyć? Inna sprawdzi się przy drukowaniu dyplomów, inna przy przygotowywaniu korespondencji. Pamiętajmy, by dopasować jej charakter do treści pisma oraz naszej działalności – w przypadku usług profesjonalnych, o charakterze merytorycznym, zdecydujmy się na stonowany, mało rozbudowany wzór graficzny. Z kolei w branży kreatywnej czy związanej np. z usługami dla dzieci, możemy wybrać bardziej jaskrawe kolory.
Na pewno warto postawić na papier dobrej jakości, który jednocześnie nie będzie zbyt sztywny. Standardowa gramatura w tym przypadku to 190 g/m2. Zakres dostępnych papierów jest jednak duży, z reguły mieści się pomiędzy 110 a 230 g/m2. Do wyboru mamy papieru o różnych fakturach, matowe oraz błyszczące, barwne lub w odcieniach bieli.
Jeśli szukamy papeterii do drukowania dyplomów czy certyfikatów, również nie zapomnijmy o dopasowaniu grafiki do odpowiedniej tematyki. Dyplomy dla przedszkolaków mogą mieć grafikę z dziećmi czy zabawkami; certyfikat ukończenia profesjonalnego kursu wymaga stonowanej i eleganckiej oprawy.
Podczas wybierania papeterii komputerowej nie wolno zapomnieć o strategii wizualnej firmy. Warto pamiętać, że papier, na którym drukujemy pisma, może mieć znaczenie nie tylko praktyczne, ale też reklamowe. Pełni on ważną rolę w budowaniu tożsamości marki. Dlatego tak istotne jest, by wszystkie elementy mające wpływ na wizualny odbiór firmy były w pełni spójne.
Kolorystyka papeterii, charakter wzoru, zastosowane rozwiązania graficzne – wszystko to powinno współgrać z pozostałymi elementami, takimi jak np. papier firmowy, wizytówki firmowe, teczki firmowe czy kolorystyka firmowej strony internetowej. Powtarzalność oraz spójność wszystkich tych elementów sprzyja rozpoznawaniu i zapamiętywaniu danej marki – to prosty sposób na zyskanie nowych klientów oraz utrzymanie pozycji na rynku.
Strategia wizualna firmy to czasem lekceważona, a przecież niezmiernie istotna sprawa. Aby nie pogubić się w licznych ustaleniach i nie zapomnieć o dopasowaniu nowych elementów do tych już istniejących, warto prowadzić tzw. księgę identyfikacji wizualnej firmy – to w niej powinny znaleźć się wszystkie zasady dotyczące tworzenia różnego rodzaju firmowych artykułów biurowych itp.
Papeteria komputerowa jest artykułem papierniczym, który przyda się z pewnością w każdym biurze, niezależnie od charakteru jego działalności. Wybierając ją, pamiętajmy o dopasowaniu jej do typu korespondencji i konkretnych odbiorców. Nie zapomnijmy też o jakości papieru oraz spójności z kompleksową strategią wizualną firmy, dzięki czemu będziemy postrzegani jako profesjonaliści.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: