Papier techniczny, papier kredowy, papier offsetowy czy ozdobny – obecnie na rynku możemy znaleźć tak wiele różnych podłoży drukarskich, że czasem niełatwo dokonać odpowiedniego wyboru. Warto pamiętać, że ma on znaczący wpływ na jakoś powstającego wydruku, dlatego dobrze jest starannie go przemyśleć.
Wybór papieru do druku powinien być zawsze uzależniony od tego, jakie konkretnie materiały zamierzamy wydrukować oraz w jakiej ilości. Przy szczególnie dużym nakładzie stosuje się druk offsetowy, z kolei eleganckie zaproszenia wydrukujemy np. na papierze ozdobnym.
Sprawdź, jakie podłoża stosujemy w naszej drukarni Waldemar Grzebyta i dowiedz się więcej na temat różnych rodzajów papieru.
Papier offsetowy to standardowe rozwiązanie, jeśli mówimy o wysokim nakładzie. Pozwala na uzyskanie bardzo korzystnej ceny – jednocześnie zapewnia jakość w zupełności wystarczającą np. w przypadku druków firmowych. To właśnie po niego sięga się zazwyczaj, drukując różnego rodzaju ulotki oraz gazetki reklamowe. Nieraz stosuje się go również podczas drukowania książek.
Ten popularny papier wyróżnia odporność na powierzchniowe zrywanie, niski stopień pylenia oraz lekka szorstkość. Wytwarzany jest z drzewnej masy celulozowej, do której dodawana jest lignina; w przypadku papieru offsetowego o podwyższonym standardzie stosuje się np. impregnowanie specjalną smołą. Jest on papierem niepowlekanym, mocno zaklejonym w masie oraz powierzchniowo. Najczęściej możemy mieć do czynienia z gramaturą w zakresie 80-120 g/m2. Nie oznacza to jednak, że nie dostaniemy na rynku papieru offsetowego o innych parametrach np. o wyższej gramaturze lub w kolorze. Są to jednak rozwiązania znacznie mniej standardowe.
Papier techniczny, brystol, karton, tektura… Wiele osób ma problemy z odróżnieniem od siebie tych różnych produktów. Grubość i sztywność to niezwykle istotne cechy papieru – w dużej mierze zależą one od gramatury konkretnego produktu, czyli masy jednego metra kwadratowego, która jest wyrażona w gramach.
Najlżejszym rodzajem papieru jest bibuła, mająca zaledwie ok. 28 gramów na metr kwadratowy. Papier ma gramaturę w zakresie ok. 29-160, karton 160-315, a tektura charakteryzuje się gramaturą powyżej 315. Pojęcie kartonu i brystolu są często używane zamiennie – zwykle brystol oznacza produkt sprzedawany w dużych arkuszach. Mówiąc papier techniczny, możemy mieć na myśli np. karton lub brystol, ale też papier techniczny sprzedawany w formie bloku technicznego.
Grube i sztywne rodzaje podłoży okazują się nieocenione w wielu branżach np. podczas tworzenia dokumentacji technicznej, budowlanej czy architektonicznej. Ich wydruk wymaga profesjonalnego sprzętu; tego typu wydruki często drukowane są dodatkowo w niestandardowych, dużych formatach.
„Jaki papier do wizytówek warto wybrać?” – takie pytanie zadaje sobie niemal każdy początkujący przedsiębiorca. Standardem w tym przypadku jest papier kredowy. Ten powlekany papier bezdrzewny wyróżnia się obecnością dodatkowej warstwy z kleju i naturalnego pigmentu, dzięki której jest wyjątkowo gładki oraz mało wsiąkliwy. Co więcej, zapewnia niezwykle wyrazistą biel oraz nieprzezroczystość – sprawia to, że kolory wydają się intensywne, a druk nie prześwituje na drugą stronę wizytówki.
Standardowy papier kredowy ma gramaturę ok. 350 g/m2. Do wyboru mamy wersję matową lub z połyskiem. Ta pierwsza jest bardziej uniwersalna i elegancka. Druga z kolei sprawdzi się w przypadku nowoczesnych, designerskich firm – błyszcząca ulotka przyciąga wzrok i zapewnia doskonałe odwzorowanie kolorów oraz ich wyrazistość.
Dodatkowe zabezpieczenie wizytówki zapewni uszlachetnienie, czyli np. laminowanie (foliowanie). Dzięki pokryciu wizytówek warstwą ochronną możemy mieć pewność, że będą bardziej odporne na powstawanie zagnieceń czy różne uszkodzenia mechaniczne.
Jeżeli zależy nam na tym, by nasze wizytówki wyróżniały się wśród innych, możemy zdecydować się także na zastosowanie papieru ozdobnego – barwionego, metalizowanego, z tłoczeniami lub dekoracyjną fakturą.
Wspomniany wyżej papier ozdobny dostępny jest w ogromnej ilości różnorodnych wersji, co pozwala na stworzenie atrakcyjnych, spersonalizowanych projektów. Dzięki papierom w różnych odcieniach i o ciekawych fakturach możemy przygotować doskonałe materiały promocyjne, budujące wizerunek naszej firmy. Należy przy tym pamiętać o kilku kwestiach. Pierwsza z nich to dopasowanie papieru ozdobnego do charakteru promowanego produktu i do grupy docelowych odbiorców. Jeśli promujemy produkty ekskluzywne, postawmy na elegancję i minimalizm – np. papier matowy, o wysokiej gramaturze, z delikatną fakturą w klasycznym stylu. Z kolei kierując kampanię reklamową do młodzieży, warto zdecydować się na przyciągający wzrok papier błyszczący, w nietypowym formacie, z nowoczesnymi efektami np. 3D.
Często stosowanym rodzajem papieru jest również papier samoprzylepny. Drukując na nim, możemy wykonać atrakcyjne naklejki o charakterze reklamowym, przydatne na co dzień w biurze etykiety samoprzylepne, czy też niezbędne w wielu branżach cenówki sklepowe.
Papier techniczny, papier samoprzylepny czy papier offsetowy to tylko kilka z wielu różnorodnych rodzajów podłoży drukarskich. Dzięki dostępności tak zróżnicowanych opcji możemy bez problemu wybrać rozwiązanie optymalne do wydrukowania konkretnych materiałów – biorąc pod uwagę ich charakter oraz wielkość nakładu.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: