Cenówki sklepowe to popularna nazwa etykiet służących do prezentowania ceny wybranego produktu. Są one niezbędne w wielu różnych branżach i dostępne w zróżnicowanych wersjach. Przygotowując cenówki, musimy wziąć pod uwagę kilka ważnych aspektów, dzięki czemu będą one optymalnie dopasowane do potrzeb i świetnie spełnią swoją funkcję.
W naszej drukarni Waldemar Grzebyta pomożemy Ci w przygotowaniu odpowiedniego projektu (sprawdź nasze studio projektowe) i wydrukujemy profesjonalne etykiety samoprzylepne na wybranym podłożu. Poznaj popularne rodzaje cenówek i różnice pomiędzy nimi – a potem wybierz opcję najbardziej dopasowaną do charakteru swojej działalności.
Cenówki sklepowe pełnią przede wszystkim funkcję informacyjną. Jak sugeruje sama nazwa, ich zadaniem jest wskazywanie cen poszczególnych produktów. Niewielkie etykiety cenowe są więc na różne sposoby przytwierdzane do produktów – mogą być przyklejone do opakowania czy samego produktu, bądź też w inny sposób do niego przyczepione. Czasami są prezentowane na listwach cenowych znajdujących się w pobliżu produktów. Cenówki są zatem niezbędne we wszystkich sklepach, umożliwiając klientom zorientowanie się w cenach.
Warto jednak pamiętać, że cenówki mogą pełnić również dodatkowo funkcję reklamową. Okazują się przydatne np. podczas różnego rodzaju promocji – karteczki samoprzylepne w przyciągającym wzrok kształcie oraz jaskrawych barwach zwracają uwagę potencjalnego klienta i zachęcają go do zakupu. To skuteczny sposób na podkreślenie okazyjnych cen.
W przypadku produktów typu premium etykiety cenowe mogą uwypuklić ekskluzywny charakter produktu. Są to zazwyczaj etykiety wysokiej jakości, ze sztywnego kartonu czy nawet papieru czerpanego, pełniące jednocześnie funkcję dekoracyjną. Jak widać, cenówki mogą być bardzo wielofunkcyjne – tym ważniejsze jest staranne dokonanie ich wyboru.
Najbardziej popularne, a jednocześnie niezwykle uniwersalne, są cenówki samoprzylepne. To proste i bardzo funkcjonalne rozwiązanie pozwala na wypisanie lub nadrukowanie ceny na papierze samoprzylepnym, a następnie wygodne nalepienie jej na opakowanie produktu, listwę cenową, czy też w innym odpowiednim miejscu. Oklejanie produktów cenami to opcja szybka i świetnie sprawdzająca się w przypadku dużej ilości towaru.
W niewielkich sklepach czasem stosuje się proste, choć mało profesjonalne rozwiązanie w postaci niewielkich „metek” samoprzylepnych sprzedawanych w rolkach. Są one zazwyczaj w jaskrawych kolorach, czasem z napisem cena, a czasami puste – ceny są na nich wypisywane najczęściej odręcznie, a następnie naklejane na towar.
W przypadku większych sklepów stosuje się etykiety cenowe, które zostają zadrukowane odpowiednią treścią. Zwykle znajduje się na nich cena, ale czasem też inne informacje np. nazwa produktu, kod czy waga. Często stosowanym rozwiązaniem, znacznie ułatwiającym pracę, jest stosowanie specjalnych programów umożliwiających drukowanie cenówek na podstawie danych z systemu księgowego i magazynu. Na rynku znajdziemy też urządzenia służące do automatycznego nalepiania cenówek.
Cenówki sklepowe na papierze samoprzylepnym to niezwykle popularne rozwiązanie. Zanim się na nie zdecydujemy, warto dowiedzieć się więcej na temat tego funkcjonalnego podłoża, jakim jest papier samoprzylepny.
Jest on zbudowany z papieru silikonowego, który stanowi bazę, odpowiedniej warstwy kleju, a także znajdującej się na wierzchu warstwy ochronnej. Zewnętrzna warstwa ochronna zazwyczaj zostaje wykonana z papieru bądź folii, i to właśnie jej oderwanie umożliwia przyklejenie gotowej etykiety. Drukowane na papierze samoprzylepnym cenówki dostępne są zwykle w rolkach lub arkuszach.
Szukając odpowiednich dla siebie etykiet samoprzylepnych, warto zwrócić uwagę na moc kleju. Szczególnie mocnego kleju wymagają produkty posiadające chropowatą powierzchnię. W niektórych branżach stosuje się na co dzień etykiety z papieru termicznego bądź etykiety foliowe, które wykonuje się np. z polietylenu czy winylu – dzięki nim możliwe jest np. oklejenie produktów posiadających nietypowy kształt.
W niektórych przypadkach lepiej od cenówek samoprzylepnych sprawdzą się cenówki kartonowe, w inny sposób zamieszczane na produkcie lub obok niego.
Pierwszą grupę stanowią tu produkty typu premium, w których etykieta z ceną stanowi jednocześnie element dekoracyjny i podkreśla ekskluzywny charakter towaru. Ceny mogą być wtedy wypisane odręcznie, a sama etykieta może mieć ciekawy kształt oraz fakturę. To rozwiązanie często wykorzystywane jest też w przypadku produktów hand-made, o charakterze lokalnym lub ekologicznych – w tej sytuacji sięgnąć można po etykiety z papieru czerpanego lub papieru makulaturowego, które wpiszą się świetnie w strategię wizualną firmy.
Drugi przypadek, w którym sięga się po cenówki kartonowe, to zamieszczanie cen na tzw. listwach cenowych oraz szpilkach cenowych, w pobliżu produktów, a nie bezpośrednio na nich. Kartonowe cenówki możemy wkładać i wyjmować, zmieniając cenę czy dodając informację o promocji. Czasami mamy do czynienia z cenówkami laminowanymi – w ich przypadku karton jest dodatkowo zabezpieczony folią, dzięki czemu jest zdecydowanie bardziej odporny na wszelkiego rodzaju uszkodzenia. Dlatego też etykiety laminowane wykorzystywane są często przy prezentacji produktów na zewnątrz (np. artykuły ogrodnicze bądź budowlane).
Cenówki sklepowe to popularny produkt, który jest niezbędny w wielu różnych branżach. Dzięki dostępności różnorodnych opcji bez problemu znajdziemy rozwiązanie optymalnie dopasowane do potrzeb. Dobrze dobrane cenówki powinny być funkcjonalne i czytelne, a jednocześnie przyciągać uwagę potencjalnego klienta.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: