Papier do wizytówek pełni niezwykle ważną funkcję – zapewnia wizytówkom nie tylko pożądany wygląd, ale też odpowiednią trwałość. Jego wybór ma zatem duże znaczenie i warto dokładnie go przemyśleć.
Wybór konkretnego papieru do wizytówek powinien być przede wszystkim dopasowany do naszych potrzeb. Należy wziąć pod uwagę charakter prowadzonej działalności czy docelowego odbiorcę. Wizytówki powinny być także dostosowane do ogólnej strategii wizualnej firmy. Wydrukuj wizytówki w naszej drukarni online – na standardowym papierze kredowym lub w opcji z uszlachetnieniem.
Wybierając papier do wizytówek, powinniśmy pamiętać, że jego rodzaj ma ogromne znaczenie. Na rynku dostępnych jest wiele różnorodnych opcji, ale nie każda z nich będzie dla nas odpowiednia. Na co więc wpływa typ wybranego papieru?
Jeżeli potrzebujemy standardowych, uniwersalnych wizytówek, najlepszym wyborem będzie klasyczny, matowy papier kredowy. Zazwyczaj stosuje się w tym przypadku gramaturę 350 g/m2 – o ile np. papier do ksero może mieć niską gramaturę, o tyle produkt reklamujący firmę powinien posiadać gramaturę wyższą. Pozwala ona na uzyskanie wystarczającej grubości i sztywności – wizytówki są trwałe i stosunkowo odporne na zniszczenia czy powstawanie zagnieceń.
Dlaczego do druku wizytówek wykorzystuje się właśnie papier kredowy? Jest to powlekany papier bezdrzewny, który w trakcie procesu powlekania zostaje pokryty dodatkową warstwą z kleju oraz naturalnego pigmentu – pod koniec zostaje ona dokładnie wyrównana. Dzięki temu papier kredowy uzyskuje dwie niezwykle istotne cechy: niską wsiąkliwość i wyjątkowo gładką strukturę.
Kolejne zalety papieru kredowego to m.in. brak przezroczystości i wyrazista biel, pozwalająca na uzyskanie intensywnych barw podczas tworzenia nadruku. Możemy wybierać spośród papierów kredowych o dużej rozpiętości gramatur, postawić na wersję matową (bardziej uniwersalna) oraz błyszczącą. Sprawdź, jakie rodzaje papieru do wizytówek dostępne są w naszej drukarni Waldemar Grzebyta.
Papier z uszlachetnieniem zyskuje na atrakcyjności: może stać się nie tylko bardziej atrakcyjny wizualnie, ale też bardziej trwały.
Jednym z najczęściej stosowanych uszlachetnień jest foliowanie, czyli laminowanie. Ten zabieg polega po prostu na pokryciu wizytówek cienką przezroczystą folią. Może być ona błyszcząca lub matowa, i pokrywać papier z obu stron lub tylko z jednej. Taka forma uszlachetnienia dodatkowo zabezpiecza wizytówkę przez uszkodzeniem i dodaje jej sztywności. Bardziej uniwersalne i eleganckie są folie matowe, jednak folia błyszcząca bardziej rzuca się w oczy i zapewnia wyjątkowo żywe kolory. Wybór powinien być więc podyktowany charakterem naszej firmy oraz docelową grupą odbiorców.
Innym dość często stosowanym rozwiązaniem jest tłoczenie, dzięki któremu możemy uzyskać trójwymiarowy efekt. Tłoczone mogą być zarówno napisy, jak i elementy dekoracyjne. Czasami tłoczenia pokrywa się warstwą aluminium – taki efekt nazywa się „hot stamping„. Powala na uzyskanie atrakcyjnych, błyszczących wzorów. Na uzyskanie świetnego efektu 3D pozwala też tzw. lakier wybiórczy UV. Ta technologia umożliwia pokrywanie wybranych części wizytówki specjalnym lakierem, który daje efekt wypukłości i połysku.
Jeżeli zależy nam na tym, by wizytówka wyróżniała się na tle innych i przyciągała wzrok, możemy zdecydować się na ozdobny papier do wizytówek. To rozwiązanie wyjątkowo atrakcyjne wizualnie – możemy uzyskać różne faktury oraz kolory.
Do wyboru mamy między innymi papiery dekoracyjne barwione w masie, połyskliwe papiery perłowe czy złote, wizytówki na papierze prążkowanym bądź o fakturze filcu. Wyjątkowo prestiżowym rozwiązaniem są tzw. wizytówki kaszerowane, czyli wydrukowane na papierze typu multiloft. Taki papier składa się aż z 3 warstw, a środkowa z nich jest kolorowa. Zapewnia to nie tylko niepowtarzalny efekt wizualny, ale również wyjątkową sztywność i odporność na wszelkie zagniecenia.
Przy wyborze papieru do wizytówki szczególnie ważne jest dopasowanie go do działalności konkretnej firmy. Jakie produkty lub usługi chcemy promować? Do kogo zamierzamy trafić ze swoim przekazem? Promując ekskluzywne produkty, postawmy na minimalizm i elegancję. Chcąc trafić do młodzieży, warto zdecydować się na żywe kolory, atrakcyjny format oraz nowoczesną grafikę.
Pamiętajmy, że również format wizytówki może być zróżnicowany. Chociaż standardem są formaty 90×55 mm oraz 85×55 mm, w niektórych branżach kreatywnych świetnie sprawdzą się nietypowe kształty, nawiązujące w sprytny sposób do rodzaju prowadzonej działalności. W niektórych przypadkach dobrym wyborem będą wizytówki składane, pozwalające na zamieszczenie większej ilości informacji.
Papier do wizytówek dostępny jest w wielu różnych rodzajach. Warto przemyśleć dokładnie jego wybór – powinien być on uzależniony od tego, jaki jest charakter naszej działalności. Pamiętajmy, że wizytówka musi być nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale też trwała oraz odporna na zniszczenia.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: