Listownik, nazywany też papierem firmowym, firmówką czy firmowym papierem listowym, to niezwykle praktyczny element budowania marki. Posiadanie własnego papieru firmowego jest dziś właściwie standardem w każdym profesjonalnym przedsiębiorstwie.
Pełni on przede wszystkim funkcję praktyczną – wysyłamy na nim pisma do klientów i kontrahentów, może być też traktowany jako papier do pism wewnętrznych czy firmowych notatek. Jednocześnie jednak stanowi ważny element kreowania tożsamości firmy.
Zobacz, jak zaprojektować atrakcyjny papier firmowy i dlaczego warto w niego zainwestować.
Listownik to stosunkowo rzadko używana nazwa – najczęściej stosujemy po prostu takie określenie jak „papier firmowy”. Rozumiemy przez to specjalnie przygotowany papier z nadrukowanym logo firmy, ewentualnie wybranymi elementami graficznymi czy danymi.
Na takim papierze wysyłamy pisma do klientów i kontrahentów. Możemy też używać go do pism wewnętrznych, czy też w ramach akcji reklamowej wysyłać na nim listy do potencjalnych nowych odbiorców marki. Jest to jeden ze standardowo wykorzystywanych w biurach artykułów, podobnie jak notesy firmowe czy teczki firmowe.
W naszej drukarni przygotowaliśmy dla Ciebie bogatą ofertę różnego rodzaju wydruków firmowych. W zależności od potrzeb, możesz skorzystać z drukarni offsetowej bądź drukarni online. Jeśli nie masz pomysłu na profesjonalny papier firmowy, skorzystaj z naszego studia projektowego – stworzymy projekt listownika odpowiadającego konkretnym wymaganiom i wpisującego się optymalnie w wizerunek danej marki.
Listownik pełni przede wszystkim funkcję praktyczną. Jest nią wspomniane już wyżej umożliwienie wysyłania pism do klientów czy kontrahentów, a także urzędów i różnych instytucji.
Nie można jednak zapomnieć o ważnej roli, jaką odgrywa dobry papier firmowy w budowaniu tożsamości marki. Jeżeli listownik zostanie odpowiednio zaprojektowany, z pewnością pełnić będzie również funkcję reklamową. Kluczowa jest spójność ze strategią wizerunkową firmy oraz z jej innymi elementami. Jeśli uda się to osiągnąć, papier listowy może przyczynić się do wzrostu rozpoznawalności firmy i wpłynąć na postrzeganie jej jako profesjonalnej oraz uporządkowanej.
Zasady związane ze strategią wizualną firmy określa księga identyfikacji wizualnej firmy. To właśnie w niej opisane są m.in. kluczowe dla firmy barwy, wykorzystywana na wszystkich elementach czcionka, czy też istotne formy graficzne i inne reguły. Projekt listownika powinien być zgodny z księgą identyfikacji wizualnej firmy – kolorystyką i formą nawiązywać ma do innych przedmiotów „firmowych” np. notesów czy teczek. Dzięki temu wszystko pozostaje spójną całością, co powoduje, że firma jest łatwiej rozpoznawana i zapamiętywana.
Zaprojektowanie dobrego listownika nie jest wbrew pozorom łatwą sprawą. Dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalnemu studiu projektowego. Jeśli jednak chcemy przygotować papier firmowy samodzielnie, zwróćmy uwagę na kilka ważnych elementów.
Po pierwsze, pamiętajmy o wspomnianej już spójności ze strategią wizualną firmy. Po drugie, zadbajmy o to, by nie doszło do przerostu formy nad treścią. Zbyt duża ilość barw czy elementów graficznych może spowodować wrażenie „przeładowania” i odwracać uwagę od meritum. Dlatego w tym przypadku najlepiej postawić na minimalizm – takie rozwiązanie będzie też bardziej eleganckie. Sam projekt powinien być symetryczny i tworzyć jedną całość – wyważona kompozycja jest niezwykle istotna, by papier był jednocześnie praktyczny oraz estetyczny. Zastanówmy się dokładnie, jakie elementy chcemy umieścić na listowniku: najczęściej jest to logo czy nazwa firmy, czasem hasło reklamowe, dane kontaktowe czy elementy oferty.
Listownik z reguły drukowany jest w druku offsetowym, na papierze o gramaturze 90 g. Pamiętajmy, że przy niższej gramaturze papier może być zbyt cienki i sprawiać wrażenie niskiej jakości – a przecież ma pełnić również funkcję reklamową. Dobrym rozwiązaniem będzie papier bielony, wyróżniający się wyjątkowo jasnym kolorem oraz gładkością. Jeżeli chcemy wybrać papier o wyższej gramaturze, również należy zachować ostrożność – ten mający ok. 120 g może być zbyt sztywny.
Przy listownikach najczęściej wykorzystuje się do druku papier w formacie A4 lub A5. Istnieje jednak możliwość realizowania także tych mniej typowych zamówień. Musimy zastanowić się, czy interesuje nas druk kolorowy czy jednobarwny, jednostronny czy dwustronny.
Listownik to ważny element budowania tożsamości marki. Jednocześnie pełni też funkcję praktyczną, dlatego nie zapomnijmy, że powinien być przygotowany na papierze o odpowiedniej gramaturze i zaprojektowany w taki sposób, by sprawdzać się przy codziennym użytku.
Więcej na podobne tematy znajdziesz w artykułach: